Det var ett tag sen vi berättade om vad vi gör i skolan, men här kommer en uppdatering.
Eftersom vi var inbjudna till Teknikverkstan för att arbeta med Geocaching och ingen av oss visste riktigt vad det handlade om bestämde vi oss för att googla och se vad vi kunde lära oss. Vi tränar en del på hur vi söker information så vi tittade på flera olika sidor för att jämföra den information vi hittade.
På geocaching.se hittade vi följande information:
Geocaching är en sysselsättning som passar för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Så nogranna koordinaterna som möjligt till gömman publiceras, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp gömman, geocachen, och anteckna sig i loggboken. När man är uppkopplad nästa gång loggar man också på sidan på nätet, så att alla kan läsa loggarna utan att leta upp gömman i fråga.
Eftersom vi var inbjudna till Teknikverkstan för att arbeta med Geocaching och ingen av oss visste riktigt vad det handlade om bestämde vi oss för att googla och se vad vi kunde lära oss. Vi tränar en del på hur vi söker information så vi tittade på flera olika sidor för att jämföra den information vi hittade.
På geocaching.se hittade vi följande information:
Geocaching är en sysselsättning som passar för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Så nogranna koordinaterna som möjligt till gömman publiceras, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp gömman, geocachen, och anteckna sig i loggboken. När man är uppkopplad nästa gång loggar man också på sidan på nätet, så att alla kan läsa loggarna utan att leta upp gömman i fråga.
Fantastiskt spännande tyckte vi. Någon elev hade provat och appar fanns att ladda ner i telefonerna där man sen kunde leta efter "cacher". Några elever laddade snabbt ner gratisappen och gissa om vi blev lyckliga när vi såg att det fanns cacher här i byn att leta efter. I all hast drog vi på oss skorna och sprang tillsammans ut för att leta. Vi hittade platsen men ingen liten låda. Lite besvikna blev vi men vi var ändå taggade för vårt besök på Teknikverkstan kommande dag.
Uppdraget på Teknikverkstan gick ut på att, med varsin GPS, hitta fem olika platser där det fanns frågor i stället för lådor. Frågorna skulle besvaras och tas med tillbaka. Alla lyckades bra med att hitta platserna med hjälp av GPS och svara på frågorna kunde vi också.
Extrauppdraget gick ut på att göra en liten låda och lägga i en loggbok, gömma den och märka ut platsen med hjälp av GPS så att andra elever sen skulle få leta efter dom.
Begrepp vi lärt oss under dagen är:
GPS - Global Positioning System. Med hjälp av satelliter i rymden kan en mottagare bestämma sin position var som helst på jorden. Longituder mäts i grader mellan våra nord- och sydpoler och latituder mäts från väst till öst (som ekvatorn)
Det finns olika system, det vanligaste heter WGS 84 och koordinaterna för vår skola är latitud 60.68964 och longitud 15.49082. Latituden är 0 grader vid ekvatorn och 90 grader vid nordpolen. Nollmeridianen , där longituden är 0 grader går genom Greenwich i London
Som ni förstår pratar vi inte om grader som i celsius nu utan breddgrader och längdgrader.
